عوامل سیاسی، قانونی و اقتصادی در محیط بازاریابی
سیاستها وتصمیم گیری های دولت در امورسیاسی، قانونی، اقتصادی ومالی نقش تعیین کننده ای در هر بازار دارد. تورم اثر بسیار زیادی بر نوع و شیوه خرید و فروش دارد. تغییر قیمت ارز دگرگونیهای بسیاری به وجود می اورد.
سیاستها وتصمیم گیری های دولت در امورسیاسی، قانونی، اقتصادی ومالی نقش تعیین کننده ای در هر بازار دارد. تورم اثر بسیار زیادی بر نوع و شیوه خرید و فروش دارد. تغییر قیمت ارز دگرگونیهای بسیاری به وجود می اورد.
همچنین تغییر نرخ تعرفههای گمرکی بعضی محصولات غیر قابل رقابت در صحنه داخلی راقابل رقابت می سازد، ویا برعکس، به ضرر بعضی محصولات تمام میشود.
دولت به عنوان قدرت حاکمه، در اغلب بازارها نقش حساسی دارد.
اصولا در بازاریابی سه عامل دولت، مشتریان ورقبا عوامل اساسی محیطی هستند که باید به طور دائم مورد برسی وارزیابی قرار گیرند.
مالیات ها، عوارض، سهمیه بندی ها، ممنوعیت بعضی محصولات یا معامله بابعضی از کشورها، محدودیت های مربوط به تبلیغات در بعضی از رسانهها وتحریم ها، نمونه هایی از عوامل محیطی وغیر قابل کنترل هستند که به نحوی با دولت ها سروکار دارند.
بازاریاب حرفه ای کسی است که نسبت به همه عوامل محیط حساس باشد وپیش از رقبا اطلاعات را کسب کرده، از فرصتها استفاده کند.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)
(دپارتمان بازرگانی و مشاوره تجارت)
جهت آشنایی با سایر دپارتمان ها به سایت ably.ir مراجعه فرمایید